Δευτέρα 7 Μαΐου 2012

Ευκαιρία για αύξηση εξαγωγών νωπών φρούτων προς την αγορά της Ρωσίας


Η αγορά νωπών φρούτων της Ρωσίας είναι μία από τις δυναμικότερα αναπτυσσόμενες αγορές του είδους στην Ευρώπη και ως εκ τούτου ιδιαίτερα σημαντική για πολλές χώρες παραγωγούς, μεταξύ αυτών και της Ελλάδας. Όπως αναφέρει έκθεση του Γραφείου Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Μόσχα, η εγχώρια αγορά διευρύνεται σταθερά κάθε χρόνο κατά 10-15%, ωστόσο ουδέποτε υπήρξε ούτε και προβλέπεται στο εγγύς μέλλον να καταστεί αυτάρκης. Συγκεκριμένα η Ρωσία προμηθεύεται σήμερα περί τα 2/3 των φρούτων που καταναλώνει από το εξωτερικό. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ρωσικής Στατιστικής Υπηρεσίας, οι εισαγωγές φρούτων και ξηρών καρπών αυξήθηκε το 2011 κατά 42,8%. Όσον αφορά πιο συγκεκριμένα για την Ελλάδα, τα φρούτα αντιπροσωπεύουν παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία, του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών προς τη Ρωσία. Το μερίδιό τους στο σύνολο των εξαγωγών της χώρας προς τη Ρωσία αυξάνεται σταθερά (2008: 11,4%, 2009: 14%, 2010: 16,2%) Ιδιαίτερα στα νωπά ροδάκινα και νεκταρίνια η ρωσική αγορά αποτελεί τον πρώτο προορισμό.


O κ. Γ. Πολυχρονάκης, ειδικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit – Hellas, επισημαίνει στον ΑγροΤύπο τα εξής:
«Μετά την απάλειψη της υποχρέωσης να συνοδεύονται τα ελληνικά φρούτα από πιστοποιητικό ασφαλείας, όσον αφορά τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων, ανοίγεται μια θετική προοπτική για αύξηση του μεριδίου των ελληνικών φρούτων και λαχανικών προς τη ρωσική αγορά. Εφιστάται όμως η προσοχή τόσο των Ελλήνων εξαγωγέων όσο και των ελληνικών εποπτικών αρχών, για την αυστηρή παρακολούθηση και τήρηση των εμπορικών στάνταρ και των ελέγχων στα υπολείμματα φυτοφαρμάκων, ώστε να μην βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση για κάποια απαγόρευση από την πλευρά των ρωσικών αρχών. Είμαστε βέβαιοι ότι το ελληνικό εμπόριο θα αυξήσει το μερίδιο της εξαγωγής προς τη συγκεκριμένη αγορά».

Ακόμη σύμφωνα με τα στοιχεία της Ρωσικής Στατιστικής Υπηρεσίας, τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές φράουλες και τα ακτινίδια αυξάνουν τα ποσοστά τους στη ρωσική αγορά. Όμως το αρνητικό που εμφανίζεται φέτος στις εξαγωγές αυτών των προϊόντων είναι ότι δεν υπάρχει μια εναλλακτική αγορά, όπως αυτή της δυτικής Ευρώπης προκειμένου να ελαφρύνει την «πίεση» από την μεγάλη συγκομιδή και προσφορά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να έχουν καταρρεύσει φέτος οι τιμές της φράουλας.

Σύμφωνα με την έκθεση της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Μόσχα, το μερίδιο των Ελληνικών εξαγωγών στη Ρωσία θεωρείται σχετικά χαμηλό κάτι που σύμφωνα με γνώμες εδώ εισαγωγέων οφείλεται κυρίως στο υψηλότερο κόστος των προϊόντων, την μικρή τεχνογνωσία σε νέες ποικιλίες και στην αδυναμία διασφάλισης ομαλής τροφοδοσίας που συνεπάγεται η πολυδιάσπαση του κλήρου στη χώρα μας και η αδυναμία αξιοποίησης οικονομιών κλίμακας. Υπό τη προϋπόθεση της βελτίωσης των ανωτέρω παραγόντων, θετικές εκτιμώνται οι προοπτικές που δύναται να έχουν στην αγορά της Ρωσίας, προϊόντα της χώρα μας όπως το ροδάκινο, οι φράουλες, δαμάσκηνα, ρόδια, ακτινίδια, σταφύλια, πορτοκάλια, λεμόνια, κεράσια, κ.ά.

Πορεία εξαγωγών και κατανάλωση

Για το 2011 η τάση που καταγράφουν οι εξαγωγές φρούτων (σε 4ψήφια ανάλυση) της χώρας μας προς τη Ρωσία στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου εμφανίζονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Καταρχήν στο σύνολό τους οι εξαγωγές της χώρας μας προς τη Ρωσία στο εν λόγω διάστημα έχουν ήδη ξεπεράσει το σύνολο των εξαγωγών των αντίστοιχων προϊόντων της χώρας μας στο έτος, έχοντας φτάσει ήδη τα 64.140.165 Ευρώ. Παρουσιάζεται μια αύξηση των εξαγωγών εσπεριδοειδών. Επίσης εντυπωσιακή είναι η αύξηση κατά 341,5% των εξαγωγών νωπών σταφυλιών. Εξαιρετική τέλος και η επίδοση της χώρας μας στην βασική κατηγορία της φράουλας και του ακτινίδιου (+73,8%). Κατά την μελέτη των ανωτέρω στοιχείων, οφείλει να ληφθεί υπόψη, τυχόν στατιστική απόκλιση που προκαλεί η δυσκολία καταγραφής φορτίων που καταλήγουν στην Ρωσία περνώντας όμως πρώτα διαμέσου άλλων χωρών όπως η Μολδαβία και η Ουκρανία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συνιστά το ροδάκινο και νεκταρίνι.

Τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση φρέσκων φρούτων στη Ρωσία αυξήθηκε από 40 κιλά/ ανά έτος στα 71 κιλά/ ανά έτος περίπου ανά άτομο. Η ποσότητα αυτή ωστόσο παραμένει μακράν χαμηλότερη από το προτεινόμενο άνω των 100 κιλών/ ανά έτος που είναι το διεθνή μέτρο. Η ανοδική αυτή πορεία αναμένεται να συνεχιστεί υποστηριζόμενη τόσο από την αύξηση των διαθέσιμων εισοδημάτων όσο και από την αυξανόμενη τάση προς την υγιεινή διατροφή. Οι μεγαλύτερες ποσότητες καταναλώνονται όπως είναι φυσικό το καλοκαίρι (60%) παρά το χειμώνα (40%).

Το λιμάνι της Αγ. Πετρούπολης αποτελεί την σημαντικότερη πύλη εισόδου των φρούτων στην Ρωσία και διαχειρίζεται περί το 75% των φορτίων. Το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης είναι συγκεντρωμένο στις δυτικές και κεντρικές περιοχές της χώρας. Το λιμάνι του Νοβοροσίσκ υποδέχεται κυρίως προϊόντα από την Αίγυπτο και την Τουρκία. Γενικά τα δίκτυα εισαγωγής/ διανομής διακρίνονται σε: α) οργανωμένα - δυτικού τύπου, β) σε παραδοσιακά δίκτυα ελεγχόμενα από συγκεκριμένες εθνοτικές ομάδες (κυρίως Αζέροι,Τατζίκοι και Αρμένιοι) της χώρας, γ) σε εξειδικευμένους διανομείς με ευρωπαϊκές και διεθνείς διασυνδέσεις και δ) σε ένα πλήθος από μικρότερους διανομείς. (Εκτιμάται ότι, σιγά – σιγά θα επικρατήσει η πρώτη κατηγορία). Όσον αφορά στον εκτελωνισμό, αυτός δεν αναλαμβάνεται από τους ίδιους τους εισαγωγείς αλλά ανατίθεται συνήθως σε εξωτερικούς συνεργάτες. Η εισαγωγή επίσης λαμβάνει χώρα με προεξόφληση συνήθως έως και 50% του συνολικού ποσού σε τιμές FOB ή CIF. Οι εισαγωγείς αυτοί προμηθεύονται τα προϊόντα τους είτε απευθείας από το παραγωγό είτε μέσω διεθνών διακινητών όπως πχ η Dole και η Del Monde.

Όσον αφορά στα σημεία πώλησης, ο κύριος όγκος των φρούτων (>70%) πωλούνται μέσω των λαχαναγορών και μόλις το 30% διατίθεται στα σουπερμάρκετ. Η κατάσταση όμως αυτή αλλάζει χρόνο με το χρόνο, όπου λόγω τεράστιων επενδύσεων (τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό) ο κλάδος των σούπερμαρκετ εκσυγχρονίζεται και τείνει χρόνο με το χρόνο να αποσπά όλο και περισσότερο μερίδιο της αγοράς, ιδίως στις αστικές περιοχές. Το γεγονός αυτό οδηγεί επίσης ορισμένους εισαγωγείς στο να αναπτύξουν τμήματα συσκευασίας προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των σούπερ μάρκετ σε τυποποιημένο προϊόν. Από τη πλευρά τους τα σούπερμαρκετ στη προσπάθεια τους να μειώσουν το κόστος προμήθειας των προϊόντων τους, διενεργούν κατά κανόνα τις προμήθειες τους με ανοικτούς διαγωνισμούς τους μέσω διαδικτύου.

Σταύρος Παϊσιάδης
info@agrotypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου