1ον.
Ισχυρίζεται ότι πέτυχε «το διαχωρισμό
της δανειακής σύμβασης από τα μνημόνια» και «την απεμπλοκή από τα μνημόνια».
Ψευδές.
Η Κυβέρνηση
ζήτησε, με την επιστολή του Υπουργού Οικονομικών στις 18 Φεβρουαρίου, και το Eurogroup ενέκρινε, την,
υπό όρους, προϋποθέσεις και δεσμεύσεις, επέκταση του υπάρχοντος Μνημονίου
για 4 ακόμη μήνες.
Όπως ακριβώς
είχε πράξει και η προηγούμενη Κυβέρνηση, στις
9 Δεκεμβρίου 2014, ζητώντας την
τεχνική επέκταση του υπάρχοντος Μνημονίου για τους 2 πρώτους μήνες του 2015
(βλέπετε σχετικά κείμενα του Eurogroup [8.12.2014]
και του EFSF [10.12.2014
και 19.12.2014]).
Αυτή μάλιστα την τελευταία επικαιροποίηση, που έκανε η
προηγούμενη Κυβέρνηση, στις 19 Δεκεμβρίου 2014, έρχεται να επικαιροποιήσει, και
πάλι, η παρούσα.
Άλλωστε, η ορολογία για την παράταση της υπάρχουσας
Κύριας Σύμβασης Χρηματοπιστωτικής Διευκόλυνσης (“extension of the current Master Financial Assistance Facility Agreement”), τότε και
τώρα, είναι ταυτόσημη.
Συνεπώς,
η Κυβέρνηση, όχι μόνο δεν «έσκισε» το Μνημόνιο, αλλά το συνυπέγραψε!
Αυτό επιβεβαιώνεται και από τις
ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (“the basis for concluding the review will
be the existing commitments in the current Memorandum of Understanding [MOU]
and the Memorandum of Economic and Financial Policies [MEFP]”) και
του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (“concluding
the 6th review of the Program”).
2ον.
Ισχυρίζεται η Κυβέρνηση ότι έβαλε «τέλος στα εξωπραγματικά πρωτογενή πλεονάσματα».
Ανακριβές!
Αντίθετα,
η νέα Ελληνική κυβέρνηση, στην απόφαση του Eurogroup, που
προσυπέγραψε δεσμεύτηκε «να διασφαλίσει τα κατάλληλα πρωτογενή δημοσιονομικά
πλεονάσματα ή χρηματοδοτικά έσοδα, που απαιτούνται για να εγγυηθεί τη
βιωσιμότητα του χρέους σύμφωνα με την απόφαση του Εurogroup, του Νοεμβρίου
του 2012» (“to ensure the appropriate primary fiscal surpluses or financing proceeds required to guarantee debt sustainability in line with the November 2012 Eurogroup statement”). Να
σημειωθεί ότι, για το 2015, η απόφαση εκείνη προέβλεπε 3% του ΑΕΠ πρωτογενές
πλεόνασμα και για τις επόμενες χρονιές 4,5%.
Τα
πλεονάσματα των επομένων ετών δεν αλλάζουν με την πρόσφατη απόφαση που
προσυπέγραψε και η Κυβέρνηση. Πρόθεση της προηγούμενης κυβέρνησης Σαμαρά ήταν
να τα μειώσει.
Έτσι,
για το 2015 και μόνο προβλέπεται ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματα θα
συνεκτιμηθεί από τους «θεσμούς» (δηλαδή από την Τροικα), λαμβάνοντας υπόψη και
τις υπάρχουσες οικονομικές δυσκολίες.
--Πρώτη
παρατήρηση: η Τρόϊκα τελικά θα αποφασίσει την όποια φετινή αλλαγή στο στόχο
πρωτογενούς πλεονάσματος.
--Δεύτερη
παρατήρηση: το αν και πόσο θα αλλάξει ο φετινός στόχος, θα εξαρτηθεί από την
εξέλιξη της ανάκαμψης. Κι όχι από τη διαπραγμάτευση που έγινε ως τώρα.
Δηλαδή, λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας, υπάρχουν ήδη δύο
αρνητικά φαινόμενα. Μειωμένα δημόσια έσοδα και μειωμένη ανάπτυξη, που
θα επιβαρύνει και τα έσοδα τους επόμενους μήνες.
Αυτές οι δυσμενείς εξελίξεις μπορεί να φέρουν αλλαγή του
στόχου για φέτος, οδηγώντας όμως σε δύο άλλες μεγάλες δυσκολίες: Πρώτον,
διεύρυνση του δημοσιονομικού κενού, δηλαδή σε νέα μέτρα λιτότητας για φέτος.
Και δεύτερον, σε νέο δανεισμό και νέο Μνημόνιο για τα επόμενα χρόνια, δηλαδή
νέα μέτρα λιτότητας και στα επόμενα χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, το δημοσιονομικό κενό, στο οποίο και ΔΕΝ έχουμε
συμφωνήσει, όπως ανέφερε ο Υπουργός Οικονομικών, έχει διευρυνθεί.
3ον.
Ισχυρίζεται η Κυβέρνηση ότι στο κείμενο της συμφωνίας «εμπεριέχεται ο πρώτος
πυλώνας της Θεσσαλονίκης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης».
Ψευδές.
Περιλαμβάνονται,
γενικόλογα και αόριστα, πολιτικές για την αντιμετώπιση της κρίσης. Και φυσικά
ούτε καν οι πολιτικές του 1ου πυλώνα...
Και
οι όποιες πολιτικές, θα ληφθούν χωρίς να έχουν αρνητικό δημοσιονομικό
αποτέλεσμα, δηλαδή χωρίς να κοστίσουν στο Δημόσιο!
4ον.
Ισχυρίζεται η Κυβέρνηση ότι περιλαμβάνει μέτρα για την άμεση ανάκαμψη της
πραγματικής οικονομίας, όπως «η κατάργηση της εξίσωσης του ειδικού φόρου
κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης».
Ψευδές.
Δεν
υπάρχει πουθενά στη συμφωνία. Και μάλιστα δεν υφίσταται σήμερα «εξίσωση», αφού
η προηγούμενη Κυβέρνηση έχει ήδη μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο
πετρέλαιο θέρμανσης κατά 30%, με πολύ ελαστικά κριτήρια χορήγησης και
επιδόματος θέρμανσης.
Ποιαν
ακριβώς «εξίσωση» κατήργησε; Αυτήν που έχει ήδη καταργηθεί;
5ον.
Αν και η Κυβέρνηση, στο non-paper, αναφέρεται σε
ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα, δεν κάνει καμία αναφορά στους φορολογικούς
συντελεστές.
Και αυτό γιατί
δεσμεύεται να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση της πολιτικής για το ΦΠΑ,
μεταβάλλοντας συντελεστές, περιορίζοντας εξαιρέσεις, καταργώντας φορολογικές
ελαφρύνσεις.
Δεσμεύσεις που,
με εξαίρεση το ΦΠΑ στα ξενοδοχεία, δεν είχε αναλάβει η προηγούμενη
Κυβέρνηση.
6ον. Η Κυβέρνηση λέει ότι «δεν γίνεται αναφορά σε επαναπρόσληψη απολυμένων στο
Δημόσιο, διότι, όπως ο αρμόδιος υπουργός έχει δηλώσει, αυτές θα ενταχθούν στις
ήδη προγραμματισμένες προσλήψεις που αναφέρονται στον προϋπολογισμό».
Η Κυβέρνηση, όμως, αποκρύπτει
ότι με αυτό τον τρόπο ίσος αριθμός νέων ανθρώπων, με περισσότερα προσόντα, δεν θα βρει δουλειά εφέτος...
7ον. Αναφέρεται
γενικόλογα στα εργασιακά και φυσικά ούτε κουβέντα για τα συνταξιοδοτικά.
Και αυτό είναι φυσικό.
Γιατί έχει
δεσμευθεί να συνεχίσει (“continue…”) τις πολιτικές της προηγούμενης Κυβέρνησης για τον
εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος: με τον εξορθολογισμό των
συνταξιοδοτικών πολιτικών, τη διοικητική ενοποίηση των ταμείων, την κατάργηση πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, τη μεγαλύτερη σύνδεση συντάξεων
με ασφαλιστικές εισφορές. Πολιτικές που μέχρι πρόσφατα κατήγγειλλε!
Γιατί έχει
δεσμευθεί να καταργήσει φόρους υπέρ τρίτων. Η προηγούμενη Κυβέρνηση προχώρησε
στην κατάργηση άνω των 30 τέτοιων φόρων και η τότε Αξιωματική Αντιπολίτευση δεν
ψήφισε ούτε μία…
Γιατί έχει δεσμευθεί να προχωρήσει τις
αλλαγές στην αγορά εργασίας, ακολουθώντας, όπως έκανε και η προηγούμενη Κυβέρνηση,
τις βέλτιστες πρακτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε συνεργασία με το Διεθνές
Γραφείο Εργασίας ILO και τον ΟΟΣΑ. Ενώ παραπέμπει στο μέλλον και την επέκταση των υπαρχόντων
σχημάτων για προσωρινή απασχόληση και την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Επιπλέον,
ενώ στο δικό μας νόμο η μελλοντική διαβούλευση προβλεπόταν να αρχίσει το
Φεβρουάριο του 2016 χωρίς τη συμμετοχή της Τρόϊκας, στο κείμενο που υπέγραψε η
νέα Κυβέρνηση, μένει ασαφές πότε θα αρχίσει η διαβούλευση, η οποία πλέον
συμπεριλαμβάνει και την Τρόϊκα («European and International Institutions»).
8ον. Η Κυβέρνηση
αναφέρει ότι όσες ιδιωτικοποιήσεις έχουν κλείσει δεν θα αναιρεθούν.
Πάνε
περίπατο οι υποσχέσεις για ακύρωσή τους «με ένα νόμο και ένα άρθρο»!
9ον.
Αναφέρεται και πάλι στο email Χαρδούβελη, ισχυριζόμενη ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση
είχε συμφωνήσει στα εξής:
§
«Αύξηση του ΦΠΑ σε τουριστικές επιχειρήσεις από 6,5% στο
13%. Η Κυβέρνηση Σαμαρά, μάλιστα, συζητούσε την αύξηση του ΦΠΑ σε νησιά. Η νέα
ελληνική κυβέρνηση διαψεύδει κατηγορηματικά οποιαδήποτε αύξηση του ΦΠΑ σε νησιά».
Η
προηγούμενη Κυβέρνηση είχε απορρίψει την κατάργηση των
εκπτώσεων σε φάρμακα και βιβλία, καθώς και των εκπτώσεων στα νησιά. Η
προηγούμενη Κυβέρνηση είχε αποδεχθεί, προσωρινά, μόνο την αύξηση του
ΦΠΑ στα ξενοδοχεία.
Η
σημερινή όμως Κυβέρνηση αναφέρεται στο σύνολο των εκπτώσεων και των εξαιρέσεων.
Και μάλιστα αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο
για αύξηση συντελεστών ΦΠΑ...
§
«Ανατιμήσεις, που θα έφταναν ακόμη και στο 18%, σε
τρόφιμα, ηλεκτρικό ρεύμα, φάρμακα, εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών, βιβλία,
εφημερίδες, εισιτήρια κινηματογράφου και θεάτρων καθώς και σε διάφορα ακόμα
προϊόντα και υπηρεσίες λόγω ενοποίησης των διαφορετικών συντελεστών του ΦΠΑ.»
Απολύτως
Ψευδές!
Αρκεί
κάποιος να διαβάσει το email Χαρδούβελη.
Έχουν φτάσει στο σημείο, όχι απλώς να παραποιούν αλήθειες, αλλά απροκάλυπτα να
κατασκευάζουν ψέματα…
§
«Περικοπές σε κύριες και επικουρικές συντάξεις.»
Το email Χαρδούβελη δεν
περιέχει τίποτε για μείωση συντάξεων, κύριων ή επικουρικών.
Άσχετα από το email Χαρδούβελη
υπήρχε η υποχρέωση της κυβέρνησης, με βάση το νόμο από τις αρχές του 2012 (πριν
από την κυβέρνηση Σαμαρά), τα επικουρικά ταμεία να έχουν μηδενικό έλλειμμα (το
ίδιο ισχύει και για το εφάπαξ). Αυτή η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος θα
ισοδυναμούσε με μείωση των επικουρικών συντάξεων (και του εφάπαξ) κατά 8% το
2015. Ο νόμος αυτός δεν άλλαξε, η υποχρέωση παραμένει και η νέα κυβέρνηση
δεσμεύτηκε να μην αλλάξει τις μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη γίνει. Μένει να
δούμε αν θα γίνει εξαίρεση για τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές
συντάξεις. Μέχρι στιγμής, όμως, αυτό δεν έχει αλλάξει.
§
«Κατάργηση του ΕΚΑΣ.»
Τεράστιο ψέμα.
Η ακριβής αναφορά στο email Χαρδούβελη ήταν ακριβώς
η αντίθετη: “It must be clear that the
intention is to rationalize and streamline EKAS in order to truly support low
pension citizens and not its abolishment.” Δηλαδή: «Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε
ότι η πρόθεσή μας είναι να εξορθολογίσουμε και να εναρμονίσουμε το EKAΣ, ώστε να
στηρίζει πραγματικά τους χαμηλοσυνταξιούχους. Κι όχι να το καταργήσουμε!»
Χάθηκαν στη μετάφραση, ή ένα ακόμα κατασκευασμένο ψέμα;
§
«Αύξηση φόρου σε καπνό - αλκοόλ.»
Ψευδές.
Το email Χαρδούβελη
πρότεινε αναδιάρθρωση στο φόρο καπνού και αλκοόλ, για την πάταξη του
λαθρεμπορίου. Όχι την αύξηση του φόρου για τον καπνό και ελάχιστη αύξηση του
φόρου μόνο στα «σκληρά» οινοπνευματώδη (ουίσκυ, βότκα κλπ.) κι όχι των εγχωρίων
(τσίπουρο, κρασί μπύρα). Η λίστα Βαρουφάκη προβλέπει αόριστα μέτρα για το
χτύπημα του λαθρεμπορίου καπνού-αλκοόλ, αλλά δεν αναφέρει ποια μέτρα
συγκεκριμένα…
§
Αύξηση των ελάχιστων ενσήμων για θεμελίωση
συνταξιοδοτικού δικαιώματος από 4.500 σε 6.000, ενώ θα αυξάνονταν και άλλο,
σταδιακά.
Το email Χαρδούβελη
πράγματι το προέβλεπε αυτό, αλλά μόνο για τους νεοεισερχόμενους που έχουν
γεννηθεί μετά την 1/1/1975. Αυτό ήταν μέτρο για το χτύπημα των πρόωρων
συνταξιοδοτήσεων. Δεν προβλεπόταν περαιτέρω αύξηση..
Όμως, και η λίστα Βαρουφάκη προβλέπει, έτσι κι αλλιώς, χτύπημα των πρόωρων
συνταξιοδοτήσεων. Απλώς δεν διευκρινίζει πώς…
§
«Μονιμοποίηση της «έκτακτης» εισφοράς αλληλεγγύης.»
Ψευδές!
Το αντίθετο: Η κυβέρνηση Σαμαρά μείωσε ήδη, για το 2015, την εισφορά
αλληλεγγύης κατά 30% και προέβλεπε την πλήρη κατάργησή της μετά το 2016.
§
«Επιβολή ΦΠΑ και στη λαχειοφόρο αγορά.»
Ψευδές! Απόλυτη
παρανόηση. Το μπερδεύουν με κάτι εντελώς διαφορετικό. Επρόκειτο να
κάνουμε λαχειοφόρο κλήρωση για
πάσης φύσεως αποδείξεις λιανικής, ώστε να αυξηθεί το κίνητρο των καταναλωτών να
ζητούν αποδείξεις. Το σύστημα αυτό έχει εφαρμοστεί με μεγάλη επιτυχία σε άλλες
χώρες (Πορτογαλία, Σλοβακία κλπ.), δεν επιβαρύνει κανένα και το συνιστούμε και
στη νέα κυβέρνηση…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου